Print

 

Egy bevezetés története

 

A Technokov Kft. egy 1990 óta működő tartályfenék gyártó cég, melynek alapjait még a MÁVAG teremtette meg 1896-ban. Hideg és melegsajtolási eljárással készítenek termékeket 50mm-től a 4,5 m-es méretig. Akár nagyobb sorozatban, de az egyedi igényeket is kielégítve.

A Technokov Kft. 2007-ben úgy döntött, hogy bevezeti a Szilanus ERP integrált vállaltirányítási rendszert, melyet pályázati támogatással elnyert összegből valósított meg.

A bevezetés 2007.10.01-én kezdődött egy vállalati felméréssel, ami az eredeti rendszer, és az adatáramlási folyamatok vizsgálatát foglalta magába. Az új rendszer által kezelt folyamatok meghatározása volt az első lépés, majd azok a folyamatok következtek, amelyeken mindenképpen változtatni kellett a hatékonyabb működés érdekében. A fő cél az volt, hogy a vonalkód olvasóval ellátott ipari kézi számítógépek kövessék nyomon a termelést és a készletkezelést, illetve, hogy egy jól működő integrált vállalatirányítási rendszert kapjon a vállalat.

Szilanus ERP több kisebb lépésben került bevezetésre, mivel ez kisebb kockázattal járt, továbbá így hosszabb távon elosztható volt a Technokov munkatársainak terhelése, amely a rendszer egyes részeinek bevezetéséből adódott.

Először a korábbi folyamatok kezelését vettük át a régi rendszerből (vevői rendelés kezelés, utólagos gyártás követés, munkaszám karbantartás, számlázás, készlet kezelés, könyvelés-számvitel, pénzügy kezelés, beszerzés, termelés utókalkuláció). Ezeknek a moduloknak az éles üzeme 2008.07.01-n kezdődött.

A legnagyobb változás a cikkszám rendszerben következett be, mivel a korábbi beszélő cikkszámok helyett, amelyekben benne volt a termékek és alapanyagok mérete is, csak az anyagminőséget tartalmazó cikkszámrendszerre tértünk át. Ezáltal elkerülhető volt, hogy ha egy művelet során levágnak egy darabot egy lemezből, akkor új cikkszámot kelljen felvenni, viszont a készletet ennek megfelelően alábontva kellett kezelni.

Munkánk nehezét a régi rendszerből való adatátemelés jelentette. Átemeltük a régi rendszerből az összes számlát, készletmozgást és tranzakciós adatot, amire a folyamatos ügymenet és az egyszerűbb kezelhetőség érdekében volt szükség. A cél az volt, hogy a felhasználók már a régi adatokkal is élvezhessék az új rendszer által biztosított lekérdezések előnyeit.

A rendszer legnagyobb haszna a felhasználók szempontjából az eddigi folyamatok gyorsabb kezelésében, a jobb listákban, Excellel, böngészővel való jobb integráltságban valósult meg.

A következő lépés a készletek kézi számítógéppel történő követése volt. Ennek során minden egyes alapanyagfajta, és késztermék is kapott egy-egy vonalkód azonosítót. Az alapanyagok nem lemezenként kaptak azonosítót, hanem az ugyanolyan méretű lemeztáblák előtt volt egy megfelelően kiképzett mágneses lapon az ahhoz tartozó vonalkód. A késztermékek pedig mérettől függően vagy 50-esével, vagy egyenként kaptak egy címkét.

Ahhoz, hogy az átállás zökkenőmentesen megtörténhessen, két leltárra volt szükség, amely során a készletek megkapták a címkéjüket. Először az alapanyagok követése lett vonalkódos, másodszor pedig a késztermékeké.

Ezután már ha készletre kerül egy tétel (akár mert elkészül a termelésben, akár mert behozta a szállító), kap egy megfelelő vonalkódos azonosítót. Majd minden egyes mozgatáskor (raktárközi átmozgatás, termelésbe kiadás, partnernek kiszállítás, stb.) le kell olvasni ezt, illetve a tároló helyek vonalkódos azonosítóit, így az összes készletmozgatás azonnal, online módon feldolgozásra kerül az összes adatával együtt. Ezáltal létrejön a minőségbiztosítás szempontjából létfontosságú terméknyomkövetés is, melynek eredménye, hogy mindig pontosan tudható, melyik késztermék melyik alapanyagból készült és hová került kiszállításra. A folyamat nagy jelentőséggel bír a leltározásban, ami így többszörösére gyorsult, elég csak leolvasni a vonalkód azonosítót. Lehetővé vált a minőségellenőrzési rendszer egyszerűsítése, ahol az egyes készlet tételekhez lehet különféle mérési eredményeket kapcsolni, majd a vonalkód azonosítót leolvasva azokat egyszerűen előhívni.

„Végre 5 év után már pontosan látható a készlet mennyiség a vállalatnál” Müller Zoltán Gazdasági vezető

Harmadik lépésként a dokumentum kezelő rendszer bevezetésére, és az erre alapuló számla igazolási folyamat létrehozására került sor. Ennek lényege, hogy minden egyes számlához, rendeléshez, minőségbiztosításhoz kapcsolódó bizonylatot be lehetett scannelni, ami az azonnali és gyors rendelkezésre állás miatt volt fontos. A későbbi visszakeresés nagymértékben felgyorsult. Az így beiktatott és bescannelt szállító számlákat fel lehetett használni a számlák igazoltatására is. A felhasználók azonnal tudomást szereztek a rájuk váró igazolandó számlákról. A képernyőn minden szükséges adat azonnal rendelkezésükre állt, nem kellett várni arra, hogy kezeljék a számlákat.

A negyedik lépésben a termelési folyamat kézi számítógéppel történő követése történt meg. Minden egyes elindított munkaszámhoz tartozik egy műveleti terv lista, ahol minden tevékenységnek külön vonalkódja van. Ezt a műveleti terv listát leolvasva tudnak az egyes dolgozói csoportok egy műveletet elkezdeni, illetve készre jelenteni. A művelet kezdés és készre jelentés idejéből pontos termelési idő adatokat lehet nyerni. Az esetleges selejtes termék kezelés és a műveletei tervbe beépített minőség ellenőrzések is a kézi eszközökkel történnek meg, az egyes műveletek elvégzése alapján a rendszer által történő vezényléssel. Ezáltal mindig pontosan lehet tudni, hogy egy termék gyártása milyen készültségi fokban van, mikorra várható a befejezése. Az egész jelentősége abban rejlik, hogy nyomon követhető, hogy melyik művelet hány percet vett igénybe, és azt pontosan kik végezték.

„A darabbéres rendszert bevezetve növekedett a termelésünk hatékonysága, és csökkent a hibás termékek száma” Králik Tibor Termelési vezető

A Technokov Kft a jövőben a következő folyamatok optimalizálását szeretné elvégezni a Szilanus ERP integrált rendszer segítségével:

- a rendelkezésre álló termelési adatok alapján pontos norma és tervrendszer előállítása.

- a kialakult normák alapján automatikus termelési költségek előkalkuláció.

- megfelelően automatizált termelés tervezés és programozás.